رتبهبندی Brandz متعلق به شرکت Millward Brown، از 100 برند برتر نشاندهنده تأثیرات روزافزون برندها بر ارزش مالی شرکتهاست. برند گوگل با ارزش 1/86 میلیارد دلار، به عنوان ارزشمند ترین برند در سال 2008 معرفی شد. روندهای جدید و نوظهور در رتبه برندها در سال 2008 شامل موارد ذیل است:
• رشد قدرت برندهای آسیای شرقی: 7 مورد از 100 برند برتر سال در اقتصادهای آسیایی شکل گرفته و متعلق به سه کشور ژاپن، کره و هنگکنگ میباشد. ارزش افزوده این برندها نسبت به سال گذشته 7% رشد داشته است. از سوی دیگر، ارزش چهار برند چینی که در زمره 100 برند برتر امسال معرفی شدند، نسبت به سال گذشته بیش از 51% رشد داشت. این چهار برند متعلق به شرکتهای China Mobile، Bank of China ، ICBC و China Construction Bank بوده و همگی در ابتدای مسیر توسعه فعالیت و ورود به عرصه های بین المللی قرار دارند.
• نقش کشورهای رو به رشد : بازارهای نوظهور نقش کلیدی در تقویت رشد برندهای بینالمللی (نظیر Gucci و Apple) دارند. علاوه بر آن، رتبهبندی جدید نشان میدهد که برندهای چینی و روسی به تدریج از قدرت زیادی برخوردار میشوند، MIS اولین برند روسی است که امسال در مقام 89 قرار گرفته و علاوه بر آن برندهای برگزیده از هند و برزیل نیز برای اولین بار در زمره 100 برند برتر قرار گرفتهاند.
• حضور پررنگ برندهای فعال در عرصه تکنولوژیهای نوین: صنایع وابسته به تکنولوژی جدید (نظیر موبایل) 28 مورد از 100 برند برتر سال 2008 را تشکیل داده و پرتعدادترین برندهای برتر سال 2008 به شمار میآیند. ارزش مجموع این برندها بیش از 5/187 میلیارد دلار است. این ارزش نیمی از ارزش کل برندهای برتر سال را تشکیل میدهد.