تبلیغات چی

تبلیغات = موفقیت در سیاست ، تجارت و رقابت

تبلیغات چی

تبلیغات = موفقیت در سیاست ، تجارت و رقابت

فیس بوک؛ تبلیغات غیرمستقیم

این روز‌ها اگر به‌دنبال مقاله، خبر و...در سایت‌های پرمخاطب مثل سایت روزنامه‌های واشنگتن پست، نیویورک تایمز، لس آنجلس تایمز و... بگردید؛ در انتهای مقالات با این جمله مواجه می‌شوید:« این مقاله را با دوستانتان در سایت فیس بوک به اشتراک بگذارید!» 

اما مهم‌ترین بخش آن مربوط به آگهی محصولات است که به‌طور غیرمستقیم تبلیغ می‌شوند؛ یعنی فیس بوک همانگونه که از کاربران دعوت می‌کند تا به‌عنوان هوادار افراد ثبت نام کنند، می‌خواهد که هوادار یک محصول نیز باشند.مارک زوکر برگ مدیر تبلیغات فیس بوک معتقد است که با شیوه جدیدی از تبلیغات مختلط برای فیس بوک کار می‌کند. به‌عنوان مثال آنها از کاربران خود می‌پرسند که کدام رنگ از رنگ‌های محصولات ‌ام  اند ‌ام را ترجیح می‌دهند؟ در حقیقت کاربران با رای دادن به یک مارک به‌طور غیرمستقیم خود، آن را تبلیغ می‌کنند. یا فایر فاکس با در اختیار گذاشتن بخشی از تم‌های خود در این سایت به کاربران اجازه استفاده از آنها را داده و به این شکل هوادار به دست می‌آورد.

خانم سندبرگ که پیش از این پیشگام آگهی‌های تبلیغاتی در غول رسانه‌ای گوگل بود و بعد به فیس بوک پیوست برای توجیه جدا شدن خود از گوگل اعلام کرد که با وجود مشکلات اقتصادی و کسادی بازار تبلیغات درآمد‌ها رو به افزایش است و این به تبلیغات آنلاین سایر سایت‌ها صدمه زده است اما او شایعه‌ای نیز ساخت که شرکت، مطالبات و خواسته‌های
 آگهی دهندگان را از هر نظر تامین نمی‌کند و به همین دلیل است که آنها ترجیح می‌دهند از سایت‌های دیگر و سرورهایی غیر از گوگل برای تبلیغات استفاده کنند.از سوی دیگر فیس بوک اخیرا روش تبلیغی جدید را معرفی کرده است که به شرکت‌ها این فرصت را می‌دهد تا با توجه به ویژگی‌های جغرافیایی هر منطقه آگهی هایشان را به زبان افراد آنجا ارائه دهند.

بنابراین یک آگهی‌دهنده می‌تواند یک پیام تبلیغاتی را به زبان لاتین برای جامعه آمریکایی بسازد و همان را به زبان فرانسوی در کشور‌های فرانسوی زبان ارائه دهد.آل کادنا که تبلیغاتی را برای محصولات نستله، سونی و هوندا طراحی کرده معتقد است: پیش از این آگهی دهندگان به تبلیغات یک طرفه عادت کرده بودند که از سوی آگهی‌دهنده شروع می‌شد. اما مخاطبان می‌خواهند که با آگهی‌دهنده ارتباط متقابل داشته باشند و فیس بوک این امکان را نه تنها در یک ایالت بلکه در همه جهان فراهم آورده است.کارشناسان تبلیغات معتقدند که با یک نگاه اجمالی می‌توان گفت که با وجود همه مشکلات پیش روی فیس بوک و حواشی مربوط به وضعیت اقتصادی سایت‌ها، نشان و علامت فیس بوک در آینده بیانگر شیوه‌ای از تبلیغات فعل و انفعالی مهم خواهد بود. 

متن کامل این مقاله در سایت همشهری قابل مشاهده است